Bilkompaniet AS redegjørelse etter åpenhetsloven

(for perioden 1. januar 2023 – 31. desember 2023)

1. Introduksjon

Bilkompaniet AS, org.nr. 965 220 941 (“Bilkompaniet”) er omfattet av åpenhetsloven.

 

Selskaper som er omfattet av åpenhetsloven er forpliktet til å gjennomføre aktsomhetsvurderinger i tråd

med OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper, for å identifisere, forebygge, redegjøre for og følge

opp hvordan selskapet håndterer faktisk og potensiell negativ påvirkning på grunnleggende

menneskerettigheter i egen virksomhet, overfor forretningspartnere og i selskapets leverandørkjede.

 

Bilkompaniet er forpliktet til å drive vår virksomhet i henhold til samfunnsansvarlige og etiske prinsipper. Vi

etterstreber å være en ansvarlig forhandler, og å gjennomføre jevnlig aktsomhetsvurderinger for å avdekke

eventuell negativ påvirkning på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold knyttet

til vår virksomhet, leverandørkjede eller forretningspartnere.

 

Dekke redegjørelsen gjelder for perioden 1. januar 2023 til 31. desember 2023, men inkluderer også en

beskrivelse av endringer i våre interne prosedyrer og aktsomhetsvurderinger som ble gjennomført i 2024.

Dette da Bilkompaniet først ble omfattet av åpenhetsloven i 2024.

 

2. Vår virksomhet, rutiner og retningslinjer

2.1. Bilkompaniets organisering og virksomhet

 

Bilkompaniet er en del av konsernet PONGO (som eies av PONGO AS). PONGO driver virksomhet innen

import og forhandling av biler.

 

Bilkompaniet har ni ansatte som alle jobber fra våre lokaler på Hamar.

 

Bilkompaniets hovedvirksomhet er forhandling og service av biler fra våre forretningslokaler i Hamar. Vi er forhandler av en rekke bilmodeller fra Subaru og MG, og utfører også service på alle bilmerker fra vårt verksted. I tillegg er Bilkompaniet merkeverksted for Subaru, MG og SSangYong.

 

Vi driver kun virksomhet i Norge.

 

2.2. Interne rutiner og retningslinjer

Bærekraft og samfunnsansvar er en integrert del av Bilkompaniets virksomhet. Vi er forpliktet til å drive

virksomheten vår på en etisk, ansvarlig og bærekraftig måte.

 

Bilkompaniet har vedtatt konserninterne retningslinjer for forretningsetikk, som gjelder for alle selskap som

inngår i konsernet. Retningslinjene gjelder for alle ansatte i Bilkompaniet, inkludert vikarer og konsulenter.

Retningslinjene oppstiller konsernets prinsipper for samfunnsansvar, som bygger på FN Global Compacts ti

prinsipper som blant annet menneskerettigheter og arbeidsforhold.

 

I tillegg til dette er vår rutine som utgangspunkt at alle leverandører og forretningspartnere skal akseptere

vår Code of Conduct, som har som kjerneverdi å skape tillit gjennom integritet. Formålet med vår Code of Conduct er å oppnå lønnsomhet på en måte som er i samsvar med grunnleggende etiske verdier og med respekt for mennesker, miljøet og samfunnet rundt virksomheten.

 

Code of Conduct gir overordnede rammer for hvordan Bilkompaniet, leverandører og forretningspartnere

skal utøve sitt samfunnsansvar, samt hvilke prinsipper som skal ligge til grunn for arbeidet.

 

Vi arbeidet systematisk for å fremme en sikker arbeidsplass som ivaretar helse, miljø og sikkerhet. Vi jobber kontinuerlig med å redusere risikoen for skader på arbeidsplassen, og bruker av den grunn PlusOffice som internkontrollsystem. Dette bidrar til å sikre at alle hendelser på arbeidsplassen som kan medføre fare rapporteres og bidrar til å forebygge at liknende hendelser gjentar seg.

 

Det overordnede ansvaret for oppfølging og etterlevelse av åpenhetsloven ligger hos styret og daglig leder i Bilkompaniet.

Bilkompaniet gjennomfører aktsomhetsvurderinger av vår egen virksomhet, våre leverandører og våre forretningspartnere.

 

Vi har en overordnet risikoanalyse for å kartlegge alle relevante områder av virksomheten vår, inkludert egen virksomhet, forretningspartnere og leverandørkjeden vår. Denne skal oppdateres kontinuerlig. Formålet med dette er å kunne prioritere de viktigste risikoområdene for videre kartlegging, å identifisere potensielle høyrisikoelementer ved leverandører og forretningspartnere, samt særlige risikofaktorer knyttet til vår egen virksomhet. Vi praktiserer en risikobasert tilnærming som også er basert på åpenhetslovens prinsipp om forholdsmessighet.

 

Vi fokuserer på å håndtere de mest fremtredende risikoområdene som er identifisert, og vil gjennomføre ytterligere aktsomhetsvurderinger av prioriterte områder for å identifisere og evaluere faktiske og potensielle negative påvirkninger. Eventuelle tiltak vil bli prioritert ut fra alvorlighetsgrad og sannsynlighet for alvorlige menneskerettighetsbrudd eller brudd på arbeidstakerrettigheter, samt Bilkompaniets innflytelse.

 

3. Identifiserte negative konsekvenser eller risiko for negative konsekvenser

3.1. Generell informasjon

 

I henhold til åpenhetsloven skal det rapporteres om identifiserte faktiske negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, samt betydelig risiko for slike negative konsekvenser. Ved vurderingen av hva som anses som en vesentlig risiko skal det tas hensyn til hvor alvorlige konsekvensene er eller vil bli for dem som rammes, og hvor sannsynlig det er at de negative konsekvensene vil inntreffe.

 

3.2. Identifisering av faktiske negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold

Gjennom vår risikokartlegging har vi ikke identifisert noen faktiske negative konsekvenser i vår egen virksomhet. Dette gjelder også nedstrøms aktiviteter.

 

Vi har heller ikke identifisert faktiske negative konsekvenser knyttet til noen av våre leverandører eller forretningspartnere.

Vi har imidlertid identifisert visse risikoer for negative konsekvenser.

Leverandørkjeden vår I henhold til høyrisikolisten fra Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) er elbiler, batterier, dekk og gummi produkter som er forbundet med høy risiko for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

I produksjonen av batterier og dekk er de en særlig iboende risiko for negativ påvirkning knyttet til lønnsforhold, manglende fagforeningsrettigheter, overdreven bruk av overtid, diskriminering, barnearbeid og tvangsarbeid. De største og mest alvorlige risikoene finnes vanligvis i råvareleddet, i geografiske områder som kan være preget av konflikt, korrupsjon og svak rettsbeskyttelse.

 

Våre forretningspartnere

Bilkompaniets forretningspartnere er basert i Norge, og har etter vår vurdering en lav risikoprofil når det gjelder negativ påvirkning på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Vi er derimot klar over at vi har norske forretningspartnere som opererer innenfor bransjer eller områder som er forbundet med noe økt risiko for negativ påvirkning. Dette gjelder for eksempel renholdstjenester av fasiliteter og biler.

 

Bilkompaniets egen virksomhet

Arbeidsforholdene i Bilkompaniet er vurdert som gode, og det arbeides kontinuerlig med forbedringsarbeid og tiltak for å opprettholde dette. Bilkompaniet er likevel kjent med at vi opererer i en bransje med overvekt av mannlige ansatte. Det er også visse risikoer for fysiske skader, i blant annet verkstedsdelen av virksomheten.

 

4. Tiltak for å stanse og begrense risiko

4.1. Tiltak i leverandørkjeden

 

Hoveddelen av Bilkompaniets produkter, herunder biler, leveres fra Norwegian Mobility Group AS (“NMG”) og Subaru Norge (“SUBARU”). Ettersom NMG og SUABRU selv er underlagt åpenhetsloven og utfører egne aktsomhetsvurderinger av de globale leverandørkjedene bak sine produkter, forholder Bilkompaniet seg til NMG og SUBARU i denne sammenheng. Dette inkluderer de tiltak som NMG og SUBARU har iverksatt for å stoppe og begrense risiko. Det vises til NMGs og SUBARUs redegjørelse etter åpenhetsloven, som publisert på deres hjemmesider.

 

4.2. Tiltak overfor forretningspartnere

 

Bilkompaniet vil være spesielt oppmerksomme på å stille oppfølgingsspørsmål til de av våre forretningspartnere som opererer i bransje eller tjenestesegmenter som er forbundet med noe risiko.

Formålet med dette er å sikre at forretningspartnerne lever opp til alle nødvendige standarder, herunder vår Code of Conduct. Vi vil også fortløpende vurdere om det er nødvendig å iverksette individuelle oppfølgingstiltak for forretningspartnere dersom vi avdekker informasjon som tilsier økt risiko. Slike tiltak kan for eksempel være å sende forespørsler om forhold vi vurderer som særlig relevante for de aktuelle risikoer vi har identifisert.

4.3. Tiltak i egen virksomhet

 

Bilindustrien er en mannsdominert bransje, og Bilkompaniet har derfor fokus på å øke kvinneandelen i selskapet gjennom nyansettelser.

Bilkompaniet arbeider også kontinuerlig med HMS-relaterte tiltak, blant annet gjennom bruk av verktøyet PlusOffice. I tillegg gjennomfører vi årlig kontroll gjennom bedriftshelsetjenesten, stiller krav om fagbrev på verksted og kundemottak, tilbyr kontinuerlig kursing til de ansatte og bruker systemet Input som oppslagsverktøy for rutiner, kursing, farlig avfall og rutiner for kontroller på verksted.

Denne redegjørelsen er gjennomgått og godkjent av styret og daglig leder i Bilkompaniet AS.

 

13. september 2024

 

For innspill eller spørsmål til åpenhetsloven og Bilkomapaniet kan man sende e-post til apenhetsloven@bilkompaniet.no

 

Man kan også laste ned PDF dokumentet her.